صبح صادق >>  نگاه >> گفتگو
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۸  ، 
کد خبر : ۳۳۲۳۷۲
در گفت‌وگوی صبح صادق با سیدعلیرضا آل‌داوود ضرورت‌های مدیریت فضای مجازی در دولت سیزدهم بررسی شد

حکمرانی ملی بر  رسانه و سایبر

پایگاه بصیرت / زینب محقق

فضای مجازی رها شده مشکلات متعددی در کشور ایجاد کرده است تا جایی که امنیت کشور را نشانه گرفته است. رهبر معظم انقلاب بارها در صحبت‌های خود در این خصوص تذکرات و هشدارهای لازم را داده‌اند که متأسفانه کمتر به آنها توجه شده است. در همین خصوص و اقدامات لازم دولت سیزدهم در این حوزه، با «سیدعلیرضا آل‌داوود» فعال رسانه ای و کارشناس فضای مجازی گفت‌وگو کردیم که در ادامه می‌خوانید:

به نظر شما چه اتفاقاتی طی سال‌های اخیر در حوزه فضای مجازی رخ داده که سبب شد نمایندگان مجلس به وزیر ارتباطات کارت زرد بدهند؟

این اتفاق به دلیل چند موضوع بود؛ یکی اینکه ایشان در مجلس هم اشاره کردند که با مدیر تلگرام چند جلسه دیدار داشتند و شرایطی برای مدیریت و فعالیت تلگرام داخل کشور گذاشته‌اند که هیچ کدام از آنها محقق نشده و تلگرام متأسفانه نه تنها شرایط ایران را قبول نمی‌کند، بلکه بستر زیست تروریست‌های داعش، منافقین، ضدانقلاب و افرادی که با نظام جمهوری اسلامی ایران عناد داشته‌اند، می‌شود تا جایی که تعداد کانال‌های مرتبط با تروریست‌ها و ضدانقلاب‌ها چند برابر قبل (حدود 18 هزار کانال بود)، شده است که چند حمله تروریستی بزرگ بر بستر تلگرام و واتس‌آپ در کشور انجام شده است.

مهم‌ترین بحثی که در اینجا وجود دارد، این است که وقتی سرورهای توزیع محتوایی تلگرام داخل ایران می‌آیند، وزارت ارتباطات به جای اینکه از کسانی که از تلگرام در داخل استفاده می‌کنند هزینه اینترنت داخلی بگیرد، هزینه اینترنت بین‌المللی گرفته است.

مهم‌ترین مشکل بحث کشور در فضای مجازی رها شده، تصمیمات غیرتخصصی و غیرکارشناسی و بعضا سیاسی وزیر ارتباطات بود که متأسفانه با برخی از اهداف جریان تحریف و نفوذ به صورت کامل منطبق بود. بحث دیگر در خصوص بیگ دیتا یا کلان داده‌های کشور است؛ در حال حاضر حدود 50 میلیون نفر عضو تلگرامند که مرتبط با رژیم صهیونیستی و سازمان‌های اطلاعاتی غربی، مانند سازمان سیا هستند. بحث در مورد خروج گسترده بیگ دیتاها از کشور ما و حتی فروش این کلان داده‌ها به عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی است که این بیگ دیتاها شامل داده‌های مکانی، تصاویر و داده‌های خصوصی افراد مثل پیامک‌ها، مخاطبان و داده‌های چت‌ها در پیام‌رسان تلگرام است که می‌تواند به دقت، یک نقشه دقیق را برای دشمن در شناسایی نقاط ضعف و نقاط تهدید داخل کشور بر اساس موقعیت جغرافیایی روشن کند.

دشمن در این جنگ شناختی‌ـ اطلاعاتی‌ـ ترکیبی می‌تواند خیلی دقیق به شدت از این فضا برای کاهش سرمایه اجتماعی یا سرمایه شناختی انقلاب اسلامی استفاده کند. همچنین آقای آذری‌جهرمی در تیرماه 98، گزارشی خلاف واقع در خصوص تکمیل شبکه ملی اطلاعات را به صورت پاورپوینت به مسئولان ارشد کشور داده‌اند که این گزارش کاملا کذب بوده است. در زمان دولت آقای روحانی، شبکه ملی اطلاعات کمتر از 10 درصد رشد داشته است و بیشتر اتوبان کشی برای اینترنت آمریکایی و پلتفرم‌های خارجی کرده‌اند و تا جایی که توانسته‌اند به تولیدات داخلی مانند پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی داخلی و سرویس‌های داخلی و نخبگان داخلی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات بی‌مهری کرده‌اند.

 

رهبر معظم انقلاب در خصوص فضای مجازی چه هشدارهایی طی سال‌های اخیر داده‌اند؟

بیش از 21 سال است که رهبر معظم انقلاب در بحث راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات و توجه به حکمرانی رسانه‌ای و مجازی هشدارهایی را به صورت خصوصی و عمومی به مسئولان و مردم می‌دهند؛ این موضوع نشان می‌دهد ایشان در این دنیای رسانه‌ای شده و عصر انفجار اطلاعات و عصر جنگ‌های شناختی‌ـ ترکیبی، به دقت فضا را رصد می‌کنند و به‌طور دقیق بستر این جنگ شناختی را فضای مجازی می‌دانند.

اینکه می‌فرمایند فضای مجازی به اندازه انقلاب اسلامی اهمیت دارد، به این دلیل است که ما در این نزاع تمدنی، اگر الزامات فضای مجازی را در داخل کشور رعایت کنیم، یعنی حوزه اقناع‌سازی مردم، ارتقای سواد رسانه‌ای مردم، راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات، بالا بردن تاب‌آوری مردم در مقابل اخبار جعلی و پیام‌های منفی و مدیریت این فضا در داخل کشور را رعایت و مدیریت کنیم تا دشمنان به راحتی نتوانند با دست کاری ذهنی افراد و داده‌هایی که افراد مختلف به جامعه و افکار عمومی در این فضا به ما می‌دهند، به ما ضربه بزنند، می‌توانیم با ملاحظات گفته شده به سمت تمدن‌سازی نوین اسلامی حرکت کنیم. در بیانیه گام دوم انقلاب حضرت آقا در تنها جایی که از جهاد صحبت می‌کنند، دقیقا قسمتی است که به رسانه‌های صوتی، تصویری و اینترنتی اشاره می‌کنند و ذیل همین موضوع، ایشان دو دستور می‌دهند که دستور اول شکست محاصره تبلیغاتی دشمن با تلاش جوانان و دوم امیدآفرینی و مقابله با یأس‌آفرینی است که دشمن در بستر رسانه‌های صوتی، تصویری و اینترنتی در داخل کشور ما با اخبار جعلی، وارونه‌نمایی حقایق و پنهان کردن جلوه‌های امید بخش، رقم می‌زند.

 

دولت سیزدهم چه سیاست‌هایی را باید در حوزه فضای مجازی به کار گیرد تا دیگر شاهد ولنگاری فضای مجازی نباشیم؟

دولت آقای رئیسی باید پیش از هر چیز، تکلیف خود را با فضای مجازی یله، رها و ول شده داخل کشور مشخص کند. این فضا در بلندمدت و با این میزان دشمنی که در این فضا علیه ما وجود دارد، می‌تواند در تربیت نسل به ما آسیب برساند که ما باید از نفوذ بسیار عمیق دشمن بر اذهان و قلوب نوجوان‌ها و جوان‌ها در شبکه‌های اجتماعی به خصوص اینستاگرام جلوگیری کنیم. اولین کاری که باید انجام شود، توجه به حکمرانی رسانه و سایبر در داخل کشور و راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات با لایه‌های شش‌گانه زیرساخت، سرویس و خدمات، محتوا، کاربر، امینت و مدیریت است. در کنار ارتقای سواد و تربیت رسانه‌ای باید با نفوذ سایبری دشمن به طور جد مقابله کند و گلوگاه‌هایی را که در این هشت سال به آنها نفوذ شده، به طور کامل پاکسازی کند. همچنین باید برای تربیت نسل سرمایه‌گذاری کرد که این هزینه‌ها سرمایه‌گذاری برای آینده کشور به منظور ایجاد تمدن نوین اسلامی و داشتن جوانان برومندی مانند شهدای اول انقلاب، دهه 60 و شهدای مدافع حرم است، لذا باید خروجی مدارس ما افراد انقلابی و شجاع باشد که به جهاد عقیده قلبی داشته باشند که قلب‌شان منتظر ظهور امام عصر(عج) است که این مهم می‌تواند در بستر فضای مجازی محقق شود.

دولت جدید برای تکمیل و به سرانجام رساندن شبکه ملی اطلاعات چه اقداماتی باید انجام دهد؟

در خصوص توجه به راه‌اندازی شبکه فراملی اطلاعات است که شبکه ملی برای داخل کشور و شبکه فراملی برای کشورهای منطقه کشورهای دوست ما و جهان است که می‌خواهند از ذیل امپریالیسم سایبری آمریکا خارج و مستقل شوند که این می‌تواند یکی دیگر از برنامه‌هایی باشد که جناب آقای رئیسی دنبال کند و از همه مهم‌تر راه‌اندازی شرکت‌های بین‌المللی برای شکستن انحصار آمریکایی‌ها و رژیم صهیونیستی در عرصه بازار فناوری اطلاعات و فضای سایبر در سطح دنیا و در سطح منطقه است. نکته دیگر در خصوص توجه به کسب‌وکارهای اینترنتی است که می‌تواند با هزینه‌های اندک ایجاد کارآفرینی کند و باعث چرخش پول حلال در فضای مجازی شود.

نکته بعدی کور کردن نفوذ شبکه قمار شرط‌بندی در بستر فضای مجازی و تزریق مال حرام به جامعه است که عمدتا در بستر اینستاگرام و تلگرام و کمک درگاه‌های بانک‌های داخلی انجام می‌شود. ارتقای تاب‌آوری زیرساخت‌های سایبری و شناختی جامعه هم می‌تواند یکی از مهم‌ترین برنامه‌های ایشان باشد. از همه این مسائل مهم‌تر گماردن مسئولان متخصص، دلسوز، پاکدست، فسادستیز و انقلابی در وزارت ارتباطات و معرفی افراد انقلابی و فسادستیز برای شورای عالی فضای مجازی و مرکز ملی فضای مجازی است.

مهم‌ترین وزارتخانه دولت سیزدهم وزارت ارتباطات است که اگر پاکسازی شود، می‌تواند به این تمدن‌سازی نوین و شکستن محاصره تبلیغاتی دشمن کمک زیادی کند و تکلیف 42 هزار میلیارد تومان درآمد اپراتورها را شفاف مشخص کند. دولت، باید دولت گام دوم انقلاب باشد و بتواند بیانیه گام دوم را به جد در داخل کشور پیاده‌سازی کند.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات